Monipuolisesti erilaisia oppijoita tukeva aikamatka tarjoaa pedagogisesti ja dramaturisesti laadukkaan kokonaisuuden, jonka avulla voi käsitellä jouluun liittyvää tematiikkaa opetussuunnitelman mukaisesti.

Miksi kannattaa tuoda luokka tapahtumaan?
Matka ensimmäiseen jouluun on opetussuunnitelman muokaista ja se tukee tavoitteiden saavuttamista lapselle mielekkäällä ja vaihtelevalla tavalla. Oppilaat saavat tutustua kirkkovuoden keskeiseen juhlaan eli jouluun sekä siihen, mistä joulun vietto on alkanut. Keskeisessä roolissa on Raamatun kertomus ensimmäisestä joulusta. Oppiminen tapahtuu seikkailunomaisesti erilaisessa oppimisympäristössä ja se mahdollistaa erilaisten oppijoiden osallistumisen.
Oppilaille, jotka eivät osallistu matkaan, on järjestetty oma talvinen seikkailu talvimaailmassa. Kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei sisällä uskonnon harjoittamista. Matka ensimmäiseen jouluun mahdollistaa suomalaiseen kulttuuriperintöön tutustumisen.
Aikamatka tukee perusopetusta ja esiopetusta
Draaman, osallisuuden ja monimediaisuuden yhdistävä toiminnallinen kierros koetan kaikilla aisteilla. Se tukee mm. osallisuuden kautta perusopetuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelman mukaista ajattelun, muistin ja mielikuvituksen kehittymistä. (EOPS s. 10, 24, 28), (L1, L4, L3)
Tapahtuma tukee evankelisluterilaisen uskonnon alkuopetuksen tavoitteiden saavuttamista mm. seuraavasti (suluissa tapahtuman kannalta keskeiset OPS:n tavoitteet):
- Tutustuminen kirkkovuoden keskeiseen juhlaan eli jouluun ja siihen liittyviin Raamatun kertomuksiin sekä joulun historiaan. (T3, T4; S1, S2)
- Monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen ja vierailu kirkkorakennuksessa. (T1, T2; S1, S2; L2). Lisäksi opintovierailu mahdollistaa L3 mukaisen turvallisen liikkumisen harjoittelua.
Tapahtuma tukee myös esiopetuksen tavoitteita:
- Lähiympäristön tapoihin tutustuminen ja katsomuskasvatus liitettynä ajankohtaiseen juhlaan (EOPS s. 34-35)
- Joulun historiaan tutustuminen on oman ja toisten kulttuurisesta perinnöstä oppimista (EOPS s. 10)
Huom!: tavoitteet (T), sisältöalueet (S), laaja-alaiset osaamisen alueet (L))